Велич і значення Христового Різдва.
Христове Різдво це найважливіша подія в історії людського роду. Ця подія започаткувала християнську еру. Цей празник можна назвати матір'ю всіх празників, бо від нього дістали свій початок і основу Богоявління, священна Пасха, Вознесіння і П'ятидесятниця. Якщо б Христос не був народився по тілі, то і не христився б, - що дало Богоявління; і не розп'явся б, - а звідси Пасха; і не зіслав би св. Духа, - що творить П'ятидесятницю. Так, отже, від Христового Різдва вийшли всі ті празники наче різні струмки від одного джерела. І не тільки з цієї причини міг би цей празник слушно займати перше місце, але ще й тому, що подія цього дня гідна найбільшого подиву з усіх подій.
Найбільше і найглибше таїнство християнської віри це таїнство Воплочення Божого Сина. Предвічний Бог стає малою дитиною і не перестає бути Богом. "І слово стало тілом і оселилося між нами" - каже євангеліст Йоан(1, 14). "Бог Предвічний народився" - співаємо в нашій колядці. Христове Різдво це колиска нашої віри. І тільки віра в силі це незглибиме таїнство в покорі прийняти, розуміти й адорувати.
Св. Отці нашої Східної Церкви перших віків сприймали таїнство Воплочення Божого Сина з глибокою віроюі великим пієтизмом. Захоплені цим таїнством, вони мають тільки слова подиву для предивної Божої любові, для жертви, смирення й убозтва новонародженого Месії і Спасителя. При тім з їхніх уст добуваються оклики невимовної радості, що час спасіння вже настав.
Як св.Отці, так і наша св. Церква у своїх різдвяних богослуженнях радісно оспівує і величає таїнство народження Божої Дитини. Перше, на що св. отці звертають особливу увагу і чим захоплюються у Христовому Різдві, це велич таїнства Воплочення і його значення для цілого людського роду й нашого спасіння. Друге, що св. Отці подивляють у Воплоченні Божого Сина це жертва, смирення й убозтво. "І ось вам знак: - каже ангел до пастухів - ви знайдете дитя сповите, що лежить у яслах" (Лука 2, 12). Ті чесноти блистітимуть у цілому Його житті, вони підуть з Ним на хрест і до гробу. Радість превелика, небесна й ангельська це третя риса, що промінює з різдвяних проповідей св. Отців та з наших різдвяних богослужень. Св. Отці й наші різдвяні богослужби не тільки подивляють і величають таїнство Воплочення, але й нас взивають, щоб ми враз з Пречистою Дівою Марією, св. Йосифом, з ангелами, пастухами й мудрецями прийшли і віддали Христові поклін, принесли Йому в дари нашу віру і любов.
|